Чи мають право банки нав'язувати страхування

Дата оновлення: 2016-05-27 р.

Чи мають право банки нав'язувати страхування

Дуже коротко:

Закон забороняє банкам «нав'язувати» страхування і обмежувати вибір страхової компанії. На практиці відстоювання цих прав для позичальника, як правило, означає відмову в кредитуванні.

Далі детальніше...


При оформленні споживчого кредиту, крім обов'язкових видів страхування, банки нав'язують додаткове страхування і обмежують вибір страхових компаній. Далі ми розглянемо, наскільки правомірні такі дії банку.

Відповідно до Закону України «Про страхування» обов'язковому страхуванню від ризиків випадкового знищення, пошкодження або псування підлягає заставне майно. Іншими словами, якщо кредит передбачає заставу, то банк має право вимагати від позичальника застрахувати предмет застави.

Такі види страхування, як втрата права власності (титульне страхування), страхування здоров'я і життя (особисте), є добровільними. Позичальник самостійно вирішує, оформляти їх чи ні, на яких умовах і в якій страховій компанії. Банк може порекомендувати, але не повинен змушувати.

Ми виділяємо три ключових законодавчих акти, які прямо забороняють нав'язування добровільних видів страхування:

Закон України «Про банки і банківську діяльність», ст. 55 «Банкам забороняється вимагати від клієнта придбання будь-яких товарів чи послуг від банку або від спорідненої чи пов'язаної особи банку, як обов'язкову умову надання банківських послуг».

Цивільний кодекс України, ст. 581«Якщо предмет застави не підлягає обов'язковому страхуванню, він може бути застрахований за згодою сторін на погоджену суму».

Закон України «Про страхування», ст. 6«Добровільне страхування у конкретного страховика не може бути обов'язковою умовою при реалізації інших правовідносин».

Останню норму банк порушує, коли обмежує вибір позичальника переліком акредитованих страхових компаній. Причому не можна категорично стверджувати, що страхова компанія ділиться своїм доходом з банком. Разом з тим, якщо в перелік акредитованих компаній входить тільки один страховик, а таке буває, то ймовірно, страховий тариф включає винагороду банку. Крім того страхова компанія, як правило, обслуговує таких клієнтів нижчими від ринкових стандартів, бо їй не потрібно за них боротися.

На наш погляд, банк принципово не повинен обмежувати вибір страхової компанії, якщо вона отримала ліцензію і працює в Україні. Він може порекомендувати, підказати, але не обмежувати вибір.

На практиці позичальнику, який відмовився від «пропозиції» банку, швидше за все, підвищать ставку по кредиту або зовсім відмовлять в кредитуванні.

Як бачимо, з одного боку, закон захищає право клієнта на вільний вибір страхової компанії, а з іншого - не надає чітких інструментів, протистояти банку без звернення до суду. Все, що можна зробити в такій ситуації, це обов'язково враховувати умови страхування, порівнюючи і обираючи кредитну схему. Таку можливість надають наші інструменти та .

Корисні посилання



Дізнаватися про нові публікації Ви можете підписавшись на сторінку candb.com.ua у Google+, Facebook або В Контакті.

Рекомендуємо:
Куди скаржитися на банк